Artrose

1. Hoe kunnen we artrose behandelen?

Onderstaand protocol omvat een compleet en hierdoor effectief programma dat de fysieke, emotionele/mentale en spirituele achtergrond aanpakt; de gebruiker meer met zichzelf verbindt; het lichaam driaineert, detoxificeert (ontgift) en regenereert; de weerstand van het lichaam versterkt en artrose behandelt.

a. Elke 6 tot 8 weken: inzet Chi OPTIMIZER ®; prioriteit uittesten, zie beschrijving Chi OPTIMIZER®.

b. Chi OPTIMIZER® Support met affirmatie: "Ik ben positieve liefdevolle helende energie, verhoging immuunsysteem, artrose nu uit mijn lichaam. Alle parasieten , bacteriën, virussen, schimmels en gifstoffen nu uit mijn lichaam, en mijn lichaam is nu gezond. Al mijn gewrichten zijn nu gezond. Alle pijn nu weg."

c. Squash Plus Antioxidanten Complex: 1 tot 4 capsules per dag, tijdens de maaltijd innemen; voor een vitaal lichaam, beschermt spiercelstructuren en verbetert spiercelstofwisseling, vangt vrije radicalen en vermindert pijn.

d. Gewrichtsgranulaat: 1 maatlepel van 9 gram per dag, bij voorkeur voor het slapen innemen; voor herstel en gezond kraakbeen, ontstekingsremmend, smeermiddel van gewrichten, pijnstillend.

e. Eventueel aangevuld met onderstaande middelen:

- Magnesium Tauraat: 1tot 2 capsules per dag, tijdens de maaltijd innemen; ontspant en ontkrampt spierweefsel,

bevordert de vorming van botcellen.

- Marine Visolie (zalm): 1 tot 2 capsules per dag, waarvan 1 voor het slapen gaan, in combinatie met vitamine E

en/of antioxidant; voor soepele spieren en ontstekingsremmend.

- MSM: 1 tot 2 tabletten per dag; ontstekingsremmend, pijnverlichtend, betere doorbloeding en ontspanning.

- Glucochon: 1 tot 5 tabletten per dag, waarvan 1 voor het slapen; voor gezond kraakbeen en gewrichtssmeer, en

pijnstillend.

- Osteocap: 2 tot 4 tabletten per dag, waarvan 1 voor het slapen; voor gezond botmetabolisme, sterke botten,

bevordert de vorming van botcellen.

- Gebufferde Vitamine C: 2 tot 6 capsules per dag, tijdens de maaltijd innemen; verbetert het levermetabolisme,

de werking van het afweersysteem en de stofwisseling voor de spiercel, bevordert de aanmaak van collageen

(component van kraakbeen).

- Vitamine B-50 Complex: 1 tablet per dag, tijdens de maaltijd innemen; bevordert en herstel van zenuwcellen.

- Co-enzym Q10; 1 tot 2 capsules per dag, tijdens de maaltijd innemen; optimaliseert de energie voorziening van

spiercellen.

- DDS1: 1 tot 2 tabletten per dag, tijdens de maaltijd innemen; voor een gezonde darmflora.

- Hepaforte: 1 tot 4 tabletten per dag; voor een goed functionerende lever.

- Teunisbloemolie: 2 tot 6 capsules per dag, tijdens de maaltijd innemen; voor hormoonbalans en

ontstekingsremmend, of

- Borageolie: 1 tot 2 capsules per dag, tijdens de maaltijd innemen; voor hormoonbalans en

ontstekingsremmend.

Met kinesologie, touch for health, Integra, NEI, pendel, biotensor, bioresonantie-apparatuur, elektroacupuntctuur of intuïtieve waarneming is het mogelijk te bepalen welke combinatie voor het lichaam optimaal is. Wees hierbij wel alert op het congruent zijn met "ik ben gezond en vitaal"en eventuele andere sabotage mechanismen.

Het is verder van belang een goede werk- of lichaamshouding en een gezonde levenswijze na te streven. Richt je werkplek ergonomisch in en eet iedere dag voldoende verse groenten en vers fruit (liefst biologisch), eiwitten (vlees, kaas) beperken. Gebruik voldoende meervoudige onverzadigde vetzuren, door bijvoorbeeld drie maal per week vette vis te eten (ontstekingsremmend). Liever geen alcohol, koffie, zwarte thee en frisdranken. Drink 2 liter gevitaliseerd, gezuiverd (of mineraal-) water per dag, hierdoor worden nieren geholpen om gifstoffen uit het lichaam verwijderd, zie beschrijving Aqua OPTIMIZER®. Vermijd kou en vocht. Maak contact met je lichaam, luister naar de signalen die het geeft en reageer daar adequaat op. Korte pauzes zijn een effectieve manier om de spieren tussendoor te ontspannen en de bloedvoorziening te verbeteren. Zorg voor voldoende (volledige) beweging zoals zwemmen, fitness, Chi Neng Qi Gong en verbeter je lichaamshouding. Leef je leven met een glimlach, laat de verstarring los, dit komt het herstel van de cellen in je lichaam ten goede. Een glimlach zet zenuwreflexen in werking die de spieren in het hele lichaam meer ontspannen.

2. Achtergrond van artrose:

Artrose is een gewrichtsaandoening die niet op een ontsteking berust, maar op degeneratie van het kraakbeen dat de gewrichten bekleedt. Die zijn zo geconstrueerd, dat ze lekker soepel ten opzichte van elkaar bewegen. Dat komt door het kraakbeen aan de botuiteinden en door de slijmvlieslaag aan de binnenkant van het gewrichtskapsel. Dat slijmvlies produceert smeerolie, gewrichtssmeer wordt in de slijmbeurzen geproduceerd zodat we niet bij elke beweging piepen en kraken. En het kraakbeen is een soort rubberlaagje dat klappen en stoten kan opvangen. Reuze handig als we hardlopen. Het vervelende is nu, dat het kraakbeen slinkt met de jaren. En het slinkt wat sneller als we dik zijn. Logisch, want het heeft dan ook veel meer te dragen en moet grotere klappen opvangen. Ook als we van onze ouders een matige kwaliteit kraakbeen hebben geërfd, treedt eerder slijtage op.

Meest bij ouderen voorkomende degeneratie van één of meer gewrichten, waarbij het gewrichtskraakbeen dunner wordt en zich uitgroeisels van het bot vormen langs de randen van een gewricht. De verschijnselen zijn een fijn knerpend geluid en pijnlijkheid bij het bewegen van het gewricht.

3. Oorzaken van artrose:

De oorzaak moet worden gezocht in een verhoogde kwetsbaarheid van het kraakbeen als gevolg van bepaalde stofwisselingsziekten, en door structurele afwijkingen in of rond een gewricht, als gevolg van bijvoorbeeld trauma, infectie of operatie (bijvoorbeeld meniscus).

a. Emotionele en spirituele oorzaken (*):

Je voelt je gekwetst en alleen in je verdriet. Je bent als een martelaar die zijn schouders steeds meer laat hangen. Je laat je inwendig meevoeren door je gevoelens. Door negatieve energieën (gedachten, emoties) te ontwikkelen, boor je jezelf de grond in. Je houdt vast: een pijnlijke herinnering, een pessimistische levensfilosofie (ik ben toch maar geboren om verdriet te beleven), een ongeloof in een leven zonder lasten, de dood, enzovoortÉ.. Je warme zonnecentrum en gevoelens van zelfwaardering worden uitgeschakeld. Het vasthouden van deze zelfneerhalende gevoelens leidt inderdaad tot een verwrongen levensbesef en chronisch van kwaad tot erger. Je verbergt het leed diep in jezelf, je bent je er soms helemaal niet van bewust; veelal ben je de struisvogel die z’n emoties in het zand verstopt. De echte werkelijkheid wil of kan je niet meer zien, meegezogen als je bent door je eigen droevige gedachten en overtuigingen. Negatieve gedachten doen je lichaam opbranden als een kaars. Tracht je jezelf te bewijzen dat je wel goed bent en leef je als een heilige, misschien uit angst in "de hel" te belanden? Durf je niet ten volle genieten van het leven, doe je te veel voor anderen, pas je je zodanig aan, dat je jezelf geweld aandoet en pijn hebt? Loop je jezelf zo voorbij? Forceer je jezelf om anderen ter wille te zijn? Uit schuldgevoelens, uit angst, door een tekort aan zelfwaardering?

Sper je ogen open: de waarheid durven zien. Het leven is vreugde! Liefde geven en stralen in bruisend enthousiasme. Doof het vuur niet in je, maar geef warmte aan jezelf in plaats van dodelijke ijskoude. Niemand is er mee gebaat wanneer je in martelaarschap goed doet voor anderen. De motieven die hierachter liggen zijn niet heel zuiver en brengen je niet verder! Leef vanuit een gevoel van zelf waarde, respecteer jezelf. Hou je niet van jezelf, dan handel je niet werkelijk uit liefde voor de anderen. Verdriet en angst zijn de leugens van onze wereld. Geef je warmte aan anderen, dan vul je jezelf met magnetiserende, genezende energieën. Sta jezelf toe om te genieten. Niet zeuren, kordate actie! Integreer voluit al je energieën. Blijf niet hangen in het verleden; trek een streep eronder en creëer nu het leven zoals jij dit voor jezelf wenst! Verander je negatieve verwachtingen over het leven en de gevolgen zullen niet uitblijven. Word je bewust van dit vermogen!

b. Belasting:

Slijtage ontstaat niet door beweging, maar door een overdreven belasting (topsport, zwaarlijvigheid) en een zwakke kraakbeenstructuur. Normaal bewegen bevordert de doorbloeding van de gewrichten en dat is weer van belang voor de afvoer van afvalstoffen en de aanvoer van voedingsstoffen. Door niet of onvoldoende te bewegen, lopen de gewrichten vast.

c. Breuk of blessure:

En breuk of een andere blessure kan tot artrose leiden.

d. Ouderdom:

Op den duur krijt vrijwel iedereen artrose, net zoals iedereen rimpeltjes artrose krijgt. Maar niet iedereen krijgt er last van.

4. Symptomen van artrose:

De ziekte komt vooral bij wat oudere mensen voor, maar ook voetballers, wielrenners en boksers hebben er nogal eens last van. Of er wel of geen sprake is van artrose, is het best te zien op röntgenfoto’s. Meestal zijn het de nek, duim, onderrug, heupen of knieën die vervelende slijtageplekken vertonen.

a. Knieën:

Als knielen voor iemand steeds pijnlijker wordt, kan dat op artrose wijzen. Het is dan verstandig wel te blijven bewegen, maar zonder iets te forceren. Het opmerkelijke is dat sommigen met een beetje artrose enorm beperkt zijn in hun bewegingsvrijheid, terwijl anderen met een versleten knie met gemak een paar trappen op- en afgaan.

b. Heupen:

Artrose van de heupen kan ook heel pijnlijk zijn: bij het gaan zitten; bij het opstaan of bij het lopen. Pas als je het op je heupen hebt, blijkt hoe vaak je ze gebruikt. Ook hier geldt: beweeg, maar doe dat met beleid. Fietsen of zwemmen in warm water is goed, maar niet te intensief.

Bron:

(*) De Sleutel tot Zelf-Bevrijding, Christiane Beerlandt, uitgever Petiet, ISBN 90-75849-08-7

(**) Voorkom en behandel reuma, Jaap Huibers, uitgever Ankh-Hermes, ISBN 90-202-0584-6

RSI, Ben Bouter, uitgever Mix Media BV, ISBN 90-75690-12-6